.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
توقف پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان

وزیر تعاون گفت: به دليل عدم تصويب قانون و مشخص نشدن محل اعتبار، از اجراي اين مصوبه معذوريم
به گزارش شرق، وضع مالي نوزادان متولد سال ۸۹ ديگر حسادت‌برانگيز نيست. نوزاداني كه قرار بود براي تولدشان مبلغ يك‌ميليون ‌تومان از دولت هديه بگيرند و هر ساله هم تا رسيدن به سن قانوني ۱۰۰ هزار تومان به آن افزوده شود، تا در ۱۸سالگي صاحب حسابي پر از پول باشند.

اين يعني پا گذاشتن به جواني بدون دغدغه مشكلات مالي؛ موضوعي كه بيشتر به رويا شبيه بود. اين روياي رنگين اما روز گذشته با حرف‌هاي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي به طور كامل رنگ باخت. او گفت به دليل نداشتن مصوبه قانوني و اعتبار يعني تنها يك‌سال پس از اين طرح، ديگر نه از آن يك ميليون تومان و نه از صد هزار تومان‌هاي بعدي‌اش خبري هست. داستان از اين قرار بود كه بر اساس مصوبه هيات وزيران دولت دهم در جلسه روز هشتم آبان ۸۸ در مركز استان خراسان رضوي قرار بود به حساب همه نوزادان متولد شده پس از تاريخ اول فرودين سال ۸۹ مبلغ يك ميليون واريز شود.

اين آيين‌نامه به پيشنهاد وزارت امور اقتصادي و دارايي، وزارت رفاه و تامين اجتماعي، وزارت مسكن و شهرسازي و بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با هدف تامين آتيه فرزندان ايراني و براي مشاركت و حمايت از تهيه مسكن، ازدواج، اشتغال و تحصيل آنان، تحت عنوان آيين‌نامه تامين آتيه مهر امام رضا (ع) تصويب شد. بر اين اساس قرار گذاشته شد براي همه متولدان پس از تاريخ ۱/۱/۸۹ توسط مجري طرح، كه بانك ملي ايران انتخاب شده بود، حساب سپرده بلندمدت افتتاح ‌شود. موجودي اوليه اين حساب مبلغ يك ميليون تومان بود كه توسط بانك ملي به حساب نوزاد واريز مي‌شد.

سن برداشت هم حداقل ۲۰ سالگي براي برداشت ۱۰ميليون ريال وجه اوليه و ۱۸ سالگي براي وجوهي كه طي سال‌هاي دوم به بعد توسط والدين واريز مي‌شد اعلام شد. به اين ترتيب اولين گروه از اين نوزادان مي‌توانستند در اولين روز كاري فروردين سال ۱۴۰۸ به بانك ملي مراجعه كرده و هم يك ميليون اوليه و هم كل مبلغي را كه در اين ۲۰ سال از سوي دولت و والدين به حسابشان ريخته شده بود، به‌علاوه سود اين همه سال دريافت كنند. هم محمود احمدي‌نژاد و هم ديگر اعضاي دولتش از اولين روزي كه اين طرح مطرح و اجرايي شد از آن به عنوان يكي از اساسي‌ترين اقدامات خود براي حل مشكل مالي و اشتغال نسل آينده جوانان ايراني سخن مي‌گفتند، بر اين اساس قرار شده بود مبلغ حاصل از اين سرمايه‌گذاري صرف اموري چون تامين مسكن، ايجاد فرصت شغلي اوليه براي كسب و كار، هزينه‌هاي ازدواج، تحصيلات عالي و حوزوي، درمان بيماري‌هاي صعب‌العلاج و هزينه‌هاي حج تمتع صاحب حساب شود.

با اين حال از همان ابتدايي‌ترين روزهاي طرح اين مساله تاكنون هميشه انتقاداتي به طرح و محل تامين اعتبارات آن مي‌شد. اما محمود احمدي‌نژاد و دولتش از اين مصوبه و ايده نيز همچون ديگر برنامه‌هاي خود سرسختانه دفاع و حمايت مي‌كردند. محمود احمدي‌نژاد در مراسم افتتاح همين طرح كه در نيمه شعبان سال گذشته در نهاد رياست‌جمهوري با اهداي نمادين دفترچه حساب سپرده به ۱۲ نوزاد متولد سال‌جاري، رسما آغاز شد،در رساي اين طرح دولت خود گفته بود: «اين طرح را هديه امام عصر(عج) به ملت ايران تلقي مي‌كنيم و اميدواريم در تمام خانواده‌هاي ايراني عشق و محبت موج بزند و رحمت و بركات الهي بيش از گذشته بر ملت ايران نازل شود. رييس دولت در اين مراسم انتقادات خود را از شعار «دو بچه كافي است»، نيز مطرح كرد و آن را استعماري خواند.

محمودرضا خاوري مديرعامل وقت بانك ملي ايران به عنوان مجري طرح نيز در سخناني طرح تامين آتيه مهر امام رضا(ع) را اقدامي مثبت و شجاعانه دانست كه با ابتكار و دورانديشي رييس‌جمهور عملياتي شده است. او افزود: « هدف اساسي طرح مذكور اين است كه نسل حاضر همه ثروت‌هاي كشور را استفاده نكند و بخشي از آن را براي تامين آتيه نسل‌هاي بعد پس‌انداز كند.» وي با عنوان اينكه در كمتر از ۷۲ ساعت موافقتنامه‌هاي لازم با صندوق مهر امام رضا(ع) و سازمان ثبت احوال منعقد شده است، افزود: «بانك ملي ايران افتخار دارد خود را جزيي از هويت هموطنان بداند و اين بانك تلاش دارد با تمام توان و استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، خدمتگزار خوبي براي دولت و مردم باشد.»

حالا اما تير خلاص را يكي از اعضاي دولت به مصوبه هيات وزيران زد و طرح را تمام شده اعلام كرد. ديروز وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت به دليل عدم تصويب قانون و مشخص نشدن محل اعتبار، از اجراي اين مصوبه معذوريم. آن‌طور كه عبدالرضا شيخ‌الاسلامي در خصوص سرانجام طرح تامين آتيه مهر كه وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي داوطلب اجراي آن شده بود، به مهر گفت: «به دليل مشكلات قانوني و همچنين عدم تامين اعتبار و منابع مورد نياز اين طرح در حال حاضر اجرايي نشده است.

ما هم مسووليتي تاكنون در قبال اجراي اين طرح نداشتيم، ولي داوطلب شده بوديم كه اگر قرار است اجرا شود ما از سوي عوامل وزارتخانه و با به كارگيري امكانات موجود، آمادگي اجراي آن را داريم.» شيخ‌الاسلامي با تاكيد بر اينكه اگر مشكلات قانوني اين طرح رفع شود و از سويي نيز مجلس با تصويب قانون در اين زمينه، تامين منابع و اعتبارات لازم براي اجرايي شدن طرح تامين آتيه مهر را مشخص كن د، مانند طرح بيمه بيكاري، ما آمادگي اجرايي كردن آن را داريم.»در همين حال كافي نبودن اعتبارات سال گذشته به نسبت متولدان آن سال و حذف اعتبار ۲۵۰۰‌ميلياردتوماني پيش‌بيني شده در لايحه بودجه ۹۰ در كميسيون تلفيق، ادامه اجراي اين طرح را نيز در هاله‌اي از ابهام فروبرده بود. در همين حال اما رييس سازمان ثبت احوال نيز پيش از اين اعلام كرده بود: ۵۰۰ ميليارد تومان اعتبار پيش‌بيني شده در سال ۸۹ براي اين طرح به طور كامل اختصاص پيدا كرد و براي تعداد زيادي از نوزادان متولدشده، حساب يك ميليون توماني در بانك ملي باز شد. حالا معلوم نيست والديني كه با چشم اميد و شوق اين طرح نوزاداني را به اين كره خاكي رهنمون كرده‌اند با اعلام تعطيلي طرح چه خواهند كرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.136 seconds.